onsdag 16 februari 2011

Tro inte att verktygen gör jobbet!

På morgonen hittade jag en "tweet" från min mest pålitlige nätspanare "alacre" om ett jätteintressant ämne, nämligen vår tilltro till att det är våra digitala verktyg som skall lösa alla problem och skapa förändring. "Får vi bara den eller den programvaran så kommer allt att lösa sig!".

Det blogginlägg av Tim Kastelle som jag uppmärksammades på säger: "Tools Don't Solve Problems, People Do"

Speciellt intressant är att läsa hur man i blogginlägget beskriver villkoren för att nya idéer skall kunna skapas, värderas och implementeras. I ett koordinatsystem med inställningen till innovationer på x-axeln och förmågan till innovationer på y-axeln bildas nio intressanta intressanta idealtyper. Här kan vi t.ex. finna den som varken har förmåga eller lust för något nytt, den som gärna vill men inte kan, den som naivt anammar allt och som den som både har drivkraft och förmåga. Däremellan finns olika varianter. En rekommendation är att gå till originaltabellen och även läsa de kommentarer som där finns. Det finns också en separat länk till The Innovation Matrix

Det som jag fattar som inläggets centrala budskap är att det alltid är människor som är innovatörer och att de därför måste ges utrymme för detta i sina verksamheter. Jag tror att detta gäller generellt oavsett om man är verksam vid ett universitet, ett företag eller på annan arbetsplats.

1 kommentar:

  1. This is what I need to hear! Thank you!

    The Innovation Matrix is really cool!

    SvaraRadera