torsdag 19 maj 2011

Creative Commonslicensiering - något man bör känna till om man arbetar med nätet

I inlägget med titeln Creative Commons: an Educational Primer ger Scott Weidig en kortfattad och användbar introduktion till vad det innebär med "Some rights reserved" i motsats till "All rights reserved" det innebär med andra ord att man kan dela med sig av sitt arbete och ändå förbehålla sig vissa rättigheter. I inlägget går författaren igenom på ett enkelt sätt vad de sex olika rättigheterna man kan behålla för sitt verk innebär.


De sex olika alternativen är: (CC BY), (CC BY-SA), (CC BY-ND), (CC BY-NC), (CC BY-NC-SA) samt (CC BY-NC-ND). De olika förkortningarna innebär: BY att man erkänner upphovsmannen/kvinnan, SA att man själv måste dela det man bygger på någon annans arbete på samma villkor (share alike), ND att man inte får ändra något och slutligen NC att man inte får använda verket i kommersiellt syfte. Med de olika villkoren kan man alltså gradvis skärpa eller lätta på villkoren. Det generösaste är förstås BY för då får man ändra och sälja även utan att vara tvungen att dela på samma villkor så länge som man talar om vem upphovsmannen är. Följaktligen blir det strängare villkor ju fler villkor man kopplar på. Man kan med fördel själv läsa Weidigs instruktiva förklaringar.

Intressant är också att om man har licensierat sitt verk under en en CC-licens så kan man inte i efterhand ändra villkoren d.v.s. man kan ändra villkoren senare men det som hämtades under den tid det faktiskt var andra (kanske generösare villkor) kan inte i efterhand bli föremål för någon process.

Jag fick höra om talas om CC för några år sedan och just då förstod jag inte vad det var min kontakt talade om; jag tyckte väl bara att det var ett konstigt ord i allmänhet. Efterhand har jag emellertid insetta att om vi skall utnyttja nätet på ett effektivt sätt så är detta egentligen "den enda" möjligheten. Idag undviker jag regelmässigt (så långt det går i alla fall) material som inte är fritt tillgängligt på nätet. Glädjande nog kommer det allt fler tidskrifter som har insett att instängning bakom avgifter och lösenord blir allt mer anakronistiskt. "Det som inte kan hämtas hem fritt, det finns inte", brukar jag säga med en lätt överdrift.

Alla (utom familje-) bilder som jag lagt ut på Flickr och Picasa har jag licensierat med (CC BY-NC-SA). Varför skulle jag lägga material på webben om ingen fick använda det?

Jag rekommenderar att ni ägnar en kvart eller så åt Scott Weidigs inlägg. Titta också gärna på Creative Commons webbsidor, finns både på svenska och utländska. Testa också att licensiera era verk med en lämplig licens.



Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 3.0 Unported Licens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar