söndag 30 juni 2013

Ser det rakt ut är det bra nog!


Jag läser en liten krönika i en tidskrift om paddling av en person som heter Lars Gutavsson. Han har byggt en kajak (sof=skin on frame) helt utan ritningar och med den egna kroppen som referens.

På gamla bilder från Grönland, beskriver han, har han sett kajaker som är både sneda och vinda men ändå väldigt sjödugliga. Detta får honom att fundera över vår eviga mätande i millimeter och i vinklar hit och dit, Kanske kunde man ibland kan nöja sig med bra nog. Gustavsson bestämmer sig för detta och bygger sin kajak utan ritning med den egna kroppen som referens utan att konsultera ritningar med exakta mått.

Som akademiker och tidigare universitetslektor associerar jag direkt till vår tillit till  "peer-reviewed journals". Vi akademiker har en många gånger ohälsosam tilltro till det som andra har sagt är bra.  Själv letar jag gärna upp information på nätet från en rad olika källor. I akademiska sammanhang brukar jag sticka ut hakan och hävda tesen "good enough". Jag litar helt enkelt på att jag kan avgöra kvaltiteten inom ett område som jag behärskar även om informationen inte är peer-reviewed och därmed kvalitetsstämplad och kommersiellt förpackad. Ofta får man då stå ut med en del underliga och ifrågasättande blickar därför att det som inte står i "high impact journals" det räknas liksom inte oavsett kvalitet.


Det är förvisso strategiskt viktigt att kunna visa att man läst och använt de rätta artiklarna, de som alla andra läser, citerar. Men om man framförallt vill lära sig något mer inom ett område man behärskar är det inte svårt att avgöra vad som är "good enough" även om detta inte fått kvalitetsstämpel av "peers"!

Vår hjälplöshet när det gäller att själv ta ställning till det skrivnas kvalitet är kanske främst ett inomvetenskapligt problem. Dessvärre har vi också förlorat förmågan till eget omdöme på andra områden. Ett sådant är vår förmåga att avgöra när mat inte längre är tjänlig. Ett utgånget bäst-före-datum betyder för åtskilliga - kanske de flesta av oss -  att maten måste kastas.

Jag minns själv hur min gamle far ofta hade mjölk, vars datum var minst en vecka äldre än det försäljningsdatum som stod på paketet, i sitt kylskåp  "Det är inget fel på den sa han; den håller sig jättelänge i mitt kylskåp". Själv vågade jag aldrig dricka av den mjölken utan beordrade att den skulle hällas ut ögonblickligen. Hade jag smakat på den och litat till min förmåga att avgöra kvaliteten är det högst sannolikt att den varit fullt drickbar.


Nu menar jag inte att det är något fel på vare sig datummärkning eller granskning av sakkunniga; jag tror att det är bra med datummärkning eftersom den tvingar handlare att ansvara för att varorna är i gott skick. Man skall dock vara medveten om att datummärkning handlar om försäljningsdatum och inte om att varan blir direkt otjänlig efter detta datum (såvida inte den ompaktereras och märks om!). När det gäller artiklar i välrenommerade tidskrifter, är det naturligtvis inget problem med kvaliteten heller utan problemet handlar mer om att vi slutar tänka själv och att det tar alldeles för lång tid att publicera resultat den traditionella vägen. Kanske har resultaten rentav passerat bäst-före-datum när de väl blir tillgängliga!

Min poäng här är alltså att jag ser en risk att vi håller på att förlora den egna förmågan att avgöra kvalitet och funktionalitet oavsett om det gäller att, mäta, äta eller läsa.

1 kommentar:

  1. Drygt ett år trodde jag att mitt äktenskap var över efter en enorm kamp med min fru, hon tittade på mig i ögonen och sa att det var över mellan oss, jag var deprimerad i mer än en månad jag kunde inte göra någonting, jag kunde inte gå till mitt arbete heller. min fru flyttade ut och umgås med en annan man i en grannstad, jag bad om ursäkt och pratade förnuft i henne men hon skulle inte lyssna på mig längre. Jag älskar henne så mycket och vi hade två vackra barn tillsammans, jag vill ha henne tillbaka men jag visste inte hur möjligt det kommer att bli. Jag fortsätter söka överallt och söker råd och råd för äktenskap för att vinna tillbaka hennes kärlek. Jag har spenderat så mycket pengar på trollspelare att de alla misslyckades mig förrän nyligen, en vän till mig som heter Maria från USA, introducerade mig för en riktig magisk kärlek spellcaster Oduduwa från Afrikan nation. Jag har också läst bra kommentarer på bloggar om Oduduwas stora krafter för att återställa tillbaka kärlek och förtroende för äktenskap, få tillbaka förlorad kärlek och sluta skilja sig. Jag skickar e-postmeddelande till Oduduwa för att få tillbaka min fru hem. Jag tackar Oduduwa, en spirituell helare för att ha gett mig de verktyg och hjälp som jag behövde för att rädda mitt äktenskap. Två dagar senare efter spell lunch, ringde min fru på telefon för att be om ursäkt, hon kom tillbaka exakt som Oduduwa sa det. Idag är jag själv och fru, vi är glada i kärlek mer än någonsin tidigare, vi är tillbaka tillsammans som lycklig familj.
    Vilken underbar upplevelse att dela kärlek med min själsfrände. Oduduwa är den som gjorde detta möjligt med sin magiska kärleksstava som kan utföra följande magiska stavläkning och restaurering; ...
    * Love Spells Win-Back Ex-älskare
    - Tända ljus Kärleksförtroll för att föra tillbaka ex make / return ex fru
    - Honey Spell för att sluta fuska och sluta ligga i ett förhållande
    - Fred Love Spell för att få tillbaka Förtroende för din relation
    - Stavekrafter om du vill föda ditt eget barn
    - Vit magisk trollformulering för att stoppa skilsmässa / separationsformulär.
    - röda ljusstakar stavar för att betala tillbaka pengar som någon äger dig
    - Goog-luck spell spell.
    - stavning för att få snabb jobbfrämjande på kontoret.
    - Examinationsframgång Stava.
    - Traditionella örter och rötter för att bota cancersjukdomar och botas mot HIV / AIDS
    Dr.oduduwa personlig på en kommunikationskanal via; dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera